فرزند صبح

نوشته های شخصی آسیه سادات بنیادی

فرزند صبح

نوشته های شخصی آسیه سادات بنیادی

فرزند صبح

طلبه ام. خدا را دوست دارم و اندیشیدن را، پرسیدن را، چشیدن را و جستجوهای همواره.
در این دفترچه، گاهی خودگویه های ذهنم را خواهم گذاشت. از دین و دنیا و حوزه و دانشگاه و زن و خانواده و ...

بایگانی
آخرین نظرات

شیعه در تاریخ(1)

چهارشنبه, ۱۳ دی ۱۳۹۶، ۰۸:۱۳ ب.ظ

مقالات (تحقیق زرزور) منتسب به شیعه (روافض) در باب جواز المعصیة على الرسول، اقوالی را آورده که خواندنش بی فایده نیست.

اولین قول را به هشام بن حکم و پیروانش نسبت میدهد: معصیت بر پیامبر جایز است (مانند اینکه در روز بدر معصیت فرمود و فدا گرفت) ولی بر ائمه جایز نیست، چون اگر پیامبر معصیت کند از طرف خدا بر وی وحی میشود اما بر ائمه وحی نمیشود لذا نباید سهو و یا خطایی از انها سر بزند!

و گروه دوم را کسانی میداند که معتقد به عدم جواز معصیت از رسول و امام است با این استدلال که هر دو این دو حجت خدا هستند و معصوم از سهو و خطا و اگر معصیت و سهو از اینها جایز باشد مساوی با مامومین خواهند بود!

این دو قول مربوط به روافض است که در ادبیات اشعری، فرقه دوم از اصناف شیعه  است.
 اشعری شیعه را به سه صنف بزرگ که هر یک فرقه هایی را شامل میشود تقسیم میکند: غالیه (15 فرقه) که اختلاف عقیدتی اساسی با اهل سنت داشتند، روافض (24 فرقه) و زیدیه (6 فرقه) که اختلاف سیاسی با اهل سنت داشته اند.
اقوال پیچیده تر و عجیب تری مرتبط با بحث بالا را در اقوال فرق غالیه شیعه میتوان یافت که برخی از انها الان هم رواج دارد.

پ.ن:
1- پیش بینی این وضعیت برای تلگرام کار سختی نبود! کاش لااقل قبل از اینکه اینقدر همهگیر شود و به عرصه های مختلف زندگی مردم مربوط شود، فیلتر میشد و برای نیازهای طبیعی مردم در این زمینه فکری میشد.... خدا خودش ما را از شر خودمان حفظ کند! 

2- انشاالله هر از گاهی از این سلسله خواهم نوشت.

۹۶/۱۰/۱۳
آسیه سادات بنیادی

نظرات  (۲)

۱۶ دی ۹۶ ، ۱۵:۲۰ میثم علی زلفی
مستندات نسبت ها را نفرمودید؟؟
از کدام منبع معتبر معلومشان شده است که مثلا هشام چنین سخنی گفته است؟؟ و شیعه این همه اصناف و اکناف دارد
پاسخ:
سلام علیکم.
عرض کردم همان اول که از مقالات اشعری تحقیق نعیم زرزور نقل به معنا کردم کل گزارش را.
کاملا نقل مطلب ایشان است.
اما تعداد اصناف شیعه در برخی کتب دیگر بیش از این هم امده. همین امروز هم کم تنوع و تکثر در اندیشه ها نداریم در همین شیعه 12 امامی که هستیم واگر با خط کش فرق شناسی قدیم بخواهیم اندازه گیری کنیم احتمالا هر کدام از ما یک فرقه ای هستیم برای خودمان.
یک بحثی در اساس فرق شناسی و نگاه کلامی و خط کشی های اجتماعی قدیم وجود دارد و ان اینکه اصلا مثل امروز وسعت در تحمل افکار وجود نداشته و به محض فهم خاص و تازه ای از یک متن دینی که میتوانست بحث و جدل راه بیندازد ممکن بود یک فرقه تشکیل شود!

۱۶ دی ۹۶ ، ۲۱:۰۹ میثم علی زلفی
سلام
بله بنده هم متوجه شدم زرزور فرمودند. بالاخره ایشان تحقیق کرده برای هر کدام از این حرف ها مستنداتی دارد که قابل ارجاع است انها چیست؟؟
پاسخ:
سلام. زرزور نگفته. زرزور یکی از محققان نسخ مقالات است. تحقیق رویتر شاید از جهاتی ارجح باشد ولی نعیم زرزور تنظیم خوشدست تری به دست داده لذا بیشتر از ان استفاده میکنم. 
مقالات اشعری قدیمی ترین کتاب در تاریخ توصیفی فرق و عقاید کلامی است. و تحقیق در مورد صحت و سقم گفته هایش بسیار دشوار است و مجبوریم بسیاری از گزارشاتش را به عنوان تنها گزارش محتمل بدانیم.
اشعری نسبت به سایرینی مثل بغدادی گزارشاتش درمورد شیعه قابل اعتماد تر هست. اگرچه قطعا نوشته هایش را نمیتوان حقیقت و واقع صرف دانست. بنده اینجا فقط گزارش کردم و وقت چندانی برای تحلیل نداشتم و بحث طولانی میشد.
احتمالا شما به خاطر قولی که به هشام نسبت داده معترضید. چنین اقوالی اتفاقا در عصر هشام بین شیعه رواج بیشتری داشته. ضمن اینکه حتی اینکه منظور وی از ائمه دقیقا همین ائمه ع ما بوده باشد چندان قابل اثبات نیست چراکه ایشان را باید در زمینه عمومی چامعه اسلامی انوقت با غلبه نگرشهای اهل سنت بررسی کرد وگرنه از واقعیت دور خواهیم شد.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی