فرزند صبح

نوشته های شخصی آسیه سادات بنیادی

فرزند صبح

نوشته های شخصی آسیه سادات بنیادی

فرزند صبح

طلبه ام. خدا را دوست دارم و اندیشیدن را، پرسیدن را، چشیدن را و جستجوهای همواره.
در این دفترچه، گاهی خودگویه های ذهنم را خواهم گذاشت. از دین و دنیا و حوزه و دانشگاه و زن و خانواده و ...

بایگانی
آخرین نظرات

تسامح در ادله!

جمعه, ۱ مرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۳۷ ق.ظ

قاعده «تسامح در ادله سنن» یک قاعده فقهی است که در باب سنن یعنی مستحبات و مکروهات دلالت به عدم لزوم قوت و استحکام دلیل میکند!!

عملا به این معناست که هر روایتی که به علت ضعف و مشکلات فنی قادر به اثبات و تاثیر گذاشتن در حرمت و وجوب نیست، ظاهرا یک قدم می آید پایین و مستحب و مکروه اثبات میکند!

در حالی که در ادبیات مذهبی، رعایت حرمت و وجوب حداقل دینداری است و ذر کنار آن  رعایت استحباب و کراهت بالاتر و کاملتر از آن محسوب میشود. به این معنی که مستحبات و مکروهات گویا از حب و بغض های خداوند پرده بر میدارند!

مبنای این قاعده ی به نظر من پر آسیب و خطرناک ، دسته ای از روایات موسوم به اخبار من بلغ هستند که هم از لحاظ اعتبار و هم از لحاظ دلالت به چنین قاعده ای، بسیار محل بحث و خدشه اند.

در مسایل زنان وقتی وارد میشوی و بخصوص فضای فرهنگ مذهبی رو میبینی، آن وقت قدرت این قاعده عجیب دستت می آید. که چگونه تمام قواعد سخت و جدی ارزیابی صحت حدیث و قواعد سخت و پیچیده استنباط را دور زده است و احادیث ضعیف را بر تخت سلطنت بر فرهنگ مذهبی ما نشانده است!

اساسا ساختار زبانی جملات در دلالت به وجوب و استحباب تفاوت چندانی با هم نمیکنند و «عملا» مهمترین عامل در دلالت یک حدیث به استحباب یا وجوب نزد فقها وضعیت صحت و اعتبار حدیث است!

جالب است خیلیها دنبال فلسفه برای این مستحبات و مکروهاتند و ...

گاهی برخی از این مستحبات و مکروهات با حقوق اولیه انسانی افراد تعارض پیدا میکند. کافی است سری به رساله های عملیه بزنید و مستحبات و مکروهات را مرور کنید! مستحب است شوهر زن را در خانه حبس کند. مشورت کردن با زن مکروه است... ایستاده آب خوردن در شب و نشسته در روز مکروه است...

 

پ.ن:
1- گاه فکر میکنم اخباری گری فقه ما را چنان قورت داده است که اصولی هم خدمتگزار ان است.
2-  به نظرم این قاعده از مشکلات فنی و تناقضات روشی در فقه است!

۹۵/۰۵/۰۱
آسیه سادات بنیادی

نظرات  (۴)

آسیه جان من متاسفانه اصلا متوجه نشدم
ولی خب خیلی علاقه مند به فلسفه هستن
پاسخ:
سلام. خب یه ذره بحث تخصصی فقهی بود حق دارید. 
ممنون به من سر زدید
یعنی این همه مرجع تقلید دارند اشتباه میکنند؟ و بر اساس حدیث ضعیف حرف میزنند؟
پاسخ:
سلام.
از ان سوالها بود!
مساله مبنا و روش فقهی است و بحث علمی نه اشتباه و.... 
واقعیت فقه را عرض کردم. تعبیر زیبایی نفرمودید از مساله
موفق باشید
معنی حرف شما همین بود وقتی میگویید مستحبات و مکروهات بر اساس احادیث ضعیف هستند یعنی مراجع بر اساس حدیث ضعیف حرف میزنند. به نظر من مستحبات و مکروهات از واجبات و محرمات مهمتر هستند چون ادم فکر میکند اگر به انها عمل کند به خدا نزدیکتر میشود حالا اگر همه اینها بر اساس حدیث ضعیف باشد خنده دارم میشود این همه میگن این کار مستحبه اون کار مکروهه همش کشکه؟
شما که خودت فقیه هستی به این مستحبات و مکروهات عمل نمیکنی؟
پاسخ:
سلام. 
ببینید فهم روایات و احادیث و استنباط احکام از اونها یه بحث فنی فقهیه. مبانی روشی در این عرصه زیاد هستند کسی ممکن است یک مبنا را به هر دلیلی قانع شده و پذیرفته.
بنده با حفظ احترام و ادب و قبول علم و فضل فقها عرض کردم این قاعده رو در شناخت مستحب و مکروه قبول ندارم و به نظرم قاعده بسیار پر آسیبی است.
اگر بنا باشد در بحث علمی هر اختلافی را اینطور معنا کنیم و نسبت جهل و اهمال و... به دیگران بدهیم که میشود جنگل!!
بنده هنوز خودم را فقیه نمیدانم هنز خیلی راه دارم. اما بنا به فهم خودم عمل میکنم و تا مساله ای را بررسی نکنم نمیتوانم دینم را بر اساس ان قرار دهم. ضمن اینکه هر کس بر اساس دسترسی ای که به ادله دارد مسول است.
ضمن اینکه عمل به مستحبات و مکروهات همانطور که از تعریفشان معلوم است الزامی نیست. 
حتی عنوان مستحب و مکروه که عنوان فقهی است خودش جای بحث دارد و چنین تفکیکهایی در احکام محل بررسی است واقعا.
موفق باشید
تعبیر شما درباره غلبه اخباری گری در اندیشه دینی درست است. موضوعی که خیلی جای کار دارد و معمولا با سکوت از کنارش گذشته‌اند.


پاسخ:
سلام. بله حق با شماست مساله پیچیدگی هایی دارد و روشن نیست. ریشه ها و بنیانهای اخباری گری که رسوخ کرده اند بسیار پنهان و نکاویده اند و معمولا ملتبسند.
سپاسگزارم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی